Come Again


Come again, sweet love doth now invite.
Thy graces that refrain, to do me due delight.
To see, to hear, to touch, to kiss, to die,
with thee again in sweetest sympathy. 

Come again, that I may cease to mourn.
Through thy unkind disdain, for now left and forlorn.
I sit, I sigh, I weep, I faint, I die,
in deadly pain and endless misery.

All the day, the sun that lends me shine,
By frowns do cause me pine, and feeds me with delay.
Her smiles, my springs, that makes, my joys, to grow,
her frowns the winters of my woe. 


All the night, my sleeps are full of dreams,
My eyes are full of streams, my heart takes no delight.
To see, the fruits, and joys, that some, do find,
and mark the storms are me assigned. 

Out alas, my faith is ever true.
Yet will she never rue, nor yield me any grace.
Her eyes, of fire, her heart, of flint, is made,
whom tears nor truth may once invade.

Gentle love, draw forth thy wounding dart.
Thou canst not pierce her heart, for I that do approve.
By sighs, and tears, more hot, than are, thy shafts,
did tempt while she for triumph laughs.



(John Dowland, 1597)








So viele Strophen hat dieses Lied im Original!

Dafür, daß es einen so großen Einfluss auf meine Musik hatte, singe ich es heute viel zu selten:

Ich glaube, es begann alles 1983/84 mit dem Soundtrack-Album "The Last Unicorn": Es brachte mich zu "America" (später zu Crosby, Stills, Nash & Young), zu Jimmy Webb (und überhaupt zur Beachtung der Songwriter hinter den Kulissen) und zur Musik der Renaissance, die im Film ebenfalls anklingt.

Mein erster klassischer Gitarrenlehrer Klaus Rudolph war Leiter der Renaissance-Combo "Simplicissimus", die mit Drehleier, Schalmeien und Krummhörnern die Spielmannszug- und Schützenfestkultur Bad Bentheims aufmischte.

Dann hörte ich meinen Kunstlehrer und Bigband-Leiter Hartmut Meyer in einem Konzert "Come again" zur Gitarre singen. Später erfuhr ich, daß es bibliothekenweise Musik gab, mit der man sich auch abseits amerikanischer Trickfilmklischees in die Welt des Einhorns versetzen konnte!

Mit "Come again" bestand ich 1992 meine Aufnahmeprüfung zum Bamberger Musikpädagogik-Studium. Dem Beispiel meiner Mutter und Großmutter folgend begleitete ich mich (wie auch sonst immer) selbst auf meinem Instrument. Über Jahre war die Musik der Renaissance die einzige, die mich zum klassischen Gitarrenspiel verführen konnte. Ihren Einfluss auf meine Kompositionstechnik hört man deutlich in der Begeleitung zu "Wenn ich ein Vöglein wär" und "Ich weiß mir ein Maidlein" (beide auf meiner "Blümelein"-CD).

"Come again" erschien erstmals 1597 in John Dowlands "
First Booke of Songs & Ayres" als Lautenlied (damals ein populäres Genre), aber schon bald auch als Madrigal (Chorsatz) oder arrangiert für Instrumental-Ensembles.

John Dowland hatte seinen größten Hit 1600 mit "Flow my Tears (Lachrimae)".

Für meine Schlaflieder-CD "Der Mond geht auf die Reise" nahm ich 2003 das nicht minder schöne "Rest sweet Nymphs" auf, ein Lied von Dowlands Zeitgenossen Francis Pilkington.





Considering the big influence that this song has had on my music, I sing it much too rarely these days:

I think it all began in 1983/84: The soundtrack album "The Last Unicorn" brought me to "America" (and later to Crosby, Stills, Nash & Young), to Jimmy Webb (and generally to notice the songwriters behind the scenes) and to the music of renaissance times that Webb was reminiscing to.

My first classical guitar teacher Klaus Rudolph was the leader of the renaissance combo "Simplicissimus", who mixed up Bad Bentheim's culture of bandstands and shooting-matches with hurdy-gurdy, shawms and "Krummhorn".

By that time, I heard my teacher of arts and bigband leader Hartmut Meyer sing and play "Come again" in a concert. I learnt that there were libraries full of music, suitable to put oneself into the unicorn's world - beyond American animated cartoon kitsch!

I passed my entrance examination for school music studies at Bamberg University in 1992, playing "Come again". Following my mother's and grandmother's example, I accompanied myself on my instrument, the way I always did. Over the years, renaissance music was the only one that could tempt me to practice classical guitar. It also influenced my composing, as you can hear in my accompaniment of "Wenn ich ein Vöglein wär" and "Ich weiß mir ein Maidlein" (both on my "Blümelein"-CD).

"Come again" was first published in John Dowlands "
First Booke of Songs & Ayres" (1597) as a lute song (a popular genre then), but soon also as a madrigal (set for choir) or arranged for instrumental ensembles.

The greatest international hit with a lute song of this kind was had by John Dowland with
"Flow my Tears (Lachrimae)".

For my lullaby album "Der Mond geht auf die Reise", I recorded "Rest sweet Nymphs" in 2003, a song of comparable beauty, written by Dowland's contemporary composer Francis Pilkington.




                                       





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